Budda-BLOG
om mani peme hung
BLOG - archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

RABAT 10%

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka

DOSTAWA GRATIS OD 200 ZŁ

Wysyłka za granicę

W przypadku wysyłki za granicę Polski, prosimy nie korzystać z systemu sprzedaży na stronie internetowej, lecz skontaktować się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego. Zamówione książki zostaną wysłane po uprzednim uzgodnieniu: zamawianych tytułów i liczby egzemplarzy, kosztów wysyłki do danego kraju oraz po opłaceniu zamówienia w formie przedpłaty. Preferujemy płatności za pośrednictwem systemu PayPal.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Otrzymasz 100 punktów w naszym programie lojalnościowym (jeśli jesteś zarejestrowanym klientem). Nie wysyłamy więcej wiadomości niż jedna na dwa tygodnie.
Nowości
BUDDYZM : Oświecony włóczęga
BUDDYZM : Oświecony włóczęga
108,00 zł
szt.
BUDDYZM - Pierwotnie wrodzona czystość
BUDDYZM - Pierwotnie wrodzona czystość
92,00 zł 56,00 zł
szt.
BUDDYZM : Guru pije burbon?
BUDDYZM : Guru pije burbon?
76,00 zł 44,00 zł
szt.
Tybetańska sztuka kochania
Tybetańska sztuka kochania
76,00 zł 46,00 zł
szt.
Dane Fundacji

FUNDACJA ROGATY BUDDA

Nr rachunku bankowego:
Idea Bank
30 1950 0001 2006 5232 7070 0002

Bank Pekao SA
02 1240 5178 1111 0010 8248 6326


Darowizny PayPal

KRS: 0000551995
NIP: 754 309 21 68
REGON: 361179150

Adres korespondencyjny:
Fundacja Rogaty Budda
ul. Sosnkowskiego 40-42
PO BOX 2265
45-265 OPOLE 15

Pieśń Wielkiej Doskonałości 0
Pieśń Wielkiej Doskonałości

Padma Lingpa (lub Pema Lingpa) żył w latach 1450-1521, był słynnym nauczycielem buddyzmu i siddhą szkoły njingma buddyzmu tybetańskiego. Uznawany jest za jednego z pięciu wielkich tertonów, odkrywców duchowych skarbów pozostawionych przez Guru Rinpocze. Padma Lingpa jest szczególnie ważną postacią w buddyjskiej tradycji królestwa Bhutanu. Uchodzi za opiekuna tego kraju. Zarówno w klasz­torach, jak i wśród zwykłej ludności opowiada się wiele historii o śmiałych, bohaterskich czynach Pema Lingpy, mówiących jak odkrywał termy lub prze­ciw­stawiał się scep­tykom. Termy odkryte przez Pema Lingpę tworzą aż do dziś w większości pod­stawy prak­tyki bud­dyj­skiej w Bhutanie. Obecna rodzina królew­ska, jak rów­nież król Bhutanu to potom­kowie Pema Lingpy. Był nim rów­nież VI Dalaj­lama. Trzy główne emanacje ciała, mowy i umysłu Pema Lingpy kon­tynuują roz­po­wszech­nianie tej znamienitej linii w Bhutanie, a dzięki Gang­ten­gowi Tulku Rin­pocze, obec­nej emanacji ciała Pema Lingpy — rów­nież na Zachodzie.

=====

Pieśń Wielkiej Doskonałości

Pustość postrzegania wzrokowego nazywana Poglądem
Wykracza poza określenia bycia czymś lub zgoła niczym;
Czy zatem w patrzeniu nie ma nic do zobaczenia?

Tam jednak, gdzie jest przedmiot postrzegania, Pogląd jest nieobecny.

Głębia Medytacji
Nie zależy od obecności lub braku mentalnych przedstawień;
Tam gdzie nie ma tych obrazów, nie istnieje przedmiot medytacji,
Gdzie pojawia się punkt odniesienia, medytacja nie ma miejsca.

Ten, którego etyczne postępowanie sprowadza się do spontanicznej aktywności
Wykroczył poza dylematy wszelkiego wyboru;
Tam, gdzie nie ma stronniczości ani rozróżniania, trudno mówić o doskonałym czynie,
A gdy nie ma akceptacji ani odrzucania, gdzież jest miejsce na etyczne postępowanie?



KOMENTARZ:

Wielka Doskonałość (dzogczen) jest ścieżką praktyki życiowej, stanowiącej esencję wszystkich nauk tantrycznych. Jednak nie można się jej nauczyć ani przekazać dalej. Albo ma się to w sobie, albo nie. Jest to podejście przypominające swą postawą aspiracje mistyki na miarę XXI wieku.

Tradycyjnie ścieżkę Wielkiej Doskonałości wyjaśnia się za pomocą takich pojęć jak Pogląd, Medytacja i Działanie. Służący temu mistyczny żargon jest niezwykle abstrakcyjny i ezoteryczny. Jeden z wielkich mistrzów dzogczen obecnego wieku, Kjabdzie Dudziom Rinpocze, w następujący sposób opisał ów pogląd:

“Po pierwsze można mówić o poglądzie Wielkiej Doskonałości, który ujmuje to, co rzeczywiście istnieje – samą naturę umysłu. Jest to naturalny sposób bycia, kiedy umysł nie wprowadza żadnych podziałów ani nie wydaje sądów. Ten stan świadomości nazywa się rigpa. Rigpa jest nagą świadomością wszechobejmującego „tu i teraz”. Nie jesteśmy w stanie wyrazić tego doświadczenia, a opisując je nie mamy niczego, z czym moglibyśmy je porównać. Z pewnością nie jest to codzienny stan emocjonalnego pomieszania i sprzecznych myśli, ale nie jest to też właściwe tzw. małej nirwanie zaprzestanie wszelkiej aktywności. Tego stanu nie można wytworzyć ani rozwijać; nie można go też powstrzymać ani zdusić w sobie. Zawsze nam towarzyszy i nie popełniamy w nim błędów. Nie sposób stwierdzić czy wówczas rzeczywiście istniejemy, ale też nie sposób temu zaprzeczyć. Nie jest to doświadczenie nieskończoności, ale też nie dotyczy ono czegoś konkretnego.

Mówiąc krótko, ponieważ natura umysłu, Wielka Doskonałość, rigpa, nie istnieje jako konkretna rzecz, stan czy działanie, ma ona prawdziwe znamiona pustości, co sprawia, że jest czysta od samego początku, wszechobecna i wszechprzenikająca. Ponieważ niczym niezakłócony blask pustości jak i cały wachlarz doświadczeń, odznaczających się pomieszaniem lub poza nie wykraczających, przypominają słońce i jego promienie, pustość doświadczana jest w sposób pozytywny jako całokształt wszelkich rzeczy, i posiada wrodzoną sobie naturę niedualnej świadomości spontanicznie powstałego nieskazitelnego bezmiaru zjawisk. Dlatego właśnie rozpoznanie obecności tego, co jest, jako pierwotnego i naturalnego stanu, Prawdziwej Esencji Trzech Stanów Buddy (dharmakaja, sambhogakaja i nirmanakaja), wrodzonej świadomości będącej jednością przejrzystości i pustości, nazywa się poglądem konceptualnie nieuchwytnej Wielkiej Doskonałości”.

=====
Tłumaczył Bartłomiej Męczyński.
=====

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl